Dievas
Jėzus Kristus
Bažnyčia
![]() |
Stanislovas SAJAUSKASJustinas SAJAUSKASNENUGALĖTIEJI |
Knygos „Nenugalėtieji“ Apžvalga: Bažnyčios Pasipriešinimo Istorija Autografų Šviesoje
Stanislovo ir Justino Sajauskų sudarytas katalogas „Nenugalėtieji“ yra unikalus leidinys, skirtas autografų parodai, kuri įamžino 50-ąsias paskutinės masinės Sibiro tremties metines. Ši paroda ir ją lydintis katalogas atveria platų ir skausmingą Lietuvos Katalikų Bažnyčios ir jos dvasininkų persekiojimo bei pasipriešinimo istorijos puslapį, apimantį laikotarpį nuo XIX amžiaus carinės Rusijos priespaudos iki pat sovietinės okupacijos pabaigos. Leidinio Struktūra ir Turinys Knyga yra logiškai padalinta į kelias dalis, nuosekliai atskleidžiančias skirtingus istorinius etapus. Pratarmėje pabrėžiama, kad birželio 14-oji yra skaudi diena, primenanti masinius trėmimus ir lietuvių tautos genocido pradžią, ypač nukreiptą prieš dvasininkiją. Pagrindinės knygos dalys: Lietuvos Katalikų Bažnyčia Carinės Rusijos Valdžioje: Šioje dalyje pristatoma kova su rusifikacija ir spaudos draudimu. Ypatingas dėmesys skiriamas Žemaičių vyskupo Motiejaus Valančiaus vaidmeniui organizuojant knygnešystę kaip atsaką į kultūrinį genocidą. Taip pat aprašomos represijos prieš bažnyčias, tokios kaip Kražių skerdynės , ir draudimai rinkti aukas bažnyčios reikmėms. Sovietinė Okupacija – Fizinis ir Dvasinis Teroras: Ši dalis atskleidžia brutalų sovietų režimo elgesį su dvasininkais ir tikinčiaisiais. Pirmosios okupacijos metais buvo nutrauktas konkordatas su Vatikanu, uždarytos kunigų seminarijos ir vienuolynai. Kataloge minimos tokios aukos kaip Budavonės miške nukankinti kunigai ir partizanų kapelionai. Taip pat aprašomas pasipriešinimas – „Lietuvos Katalikų Bažnyčios kronikos“ leidyba , pogrindinės kunigų seminarijos veikla ir Tikinčiųjų teisių gynimo katalikų komiteto įkūrimas. Pabėgėliai, Ištremtieji ir Negrįžusieji: Šiame skyriuje pagerbiami dvasininkai, kurie, bėgdami nuo sovietų represijų, pasitraukė į Vakarus, tačiau ir ten tęsė kovą už Lietuvos laisvę ir Bažnyčios teises. Išskirtinės Asmenybės Kataloge pristatoma daugybė iškilių asmenybių, kurių autografai, laiškai, nuotraukos ir dokumentai tampa gyvais istorijos liudijimais. Tarp jų: Motiejus Valančius (1801–1875): Žemaičių vyskupas, blaivybės sąjūdžio ir knygnešystės organizatorius. Antanas Baranauskas (1835–1902): Seinų vyskupas, poetas, gynęs Bažnyčios teises ir priešinęsis rusinimui. Palaimintasis Jurgis Matulaitis (1871–1927): Vilniaus vyskupas, Marijonų vienuolijos atgaivintojas. Teofilius Matulionis (1873–1962): Arkivyskupas, tikėjimo kankinys, tris kartus kalintas sovietų lageriuose. Vincentas Sladkevičius (1920–2000): Kardinolas, slapta konsekruotas vyskupu ir ilgus metus sovietų valdžios persekiotas. Sigitas Tamkevičius (g. 1938 m.): Kauno arkivyskupas, ilgametis „Lietuvos Katalikų Bažnyčios kronikos“ redaktorius, sovietinių lagerių kalinys. Juozas Zdebskis (1929–1986): Kunigas, vienas iš pogrindinės kunigų seminarijos įkūrėjų, persekiotas KGB ir žuvęs neaiškiomis aplinkybėmis. Apibendrinimas „Nenugalėtieji“ yra daugiau nei parodos katalogas. Tai – kruopščiai surinktas ir jautriai pateiktas istorinis dokumentas, liudijantis apie beveik du šimtus metų trukusį Katalikų Bažnyčios persekiojimą ir nepalaužiamą jos dvasią. Autentiški autografai, laiškų fragmentai, nuotraukos iš lagerių ir oficialūs represinių struktūrų dokumentai sukuria stiprų emocinį poveikį ir leidžia skaitytojui prisiliesti prie tų laikų realybės. Knyga yra vertingas šaltinis visiems, besidomintiems Lietuvos istorija, Bažnyčios vaidmeniu pasipriešinimo judėjimuose ir žmogaus dvasios tvirtybe tironijos akivaizdoje. |
![]() |
|
Vyskupo Vincento Brizgio (1903-1992) knyga „Katalikų Bažnyčia Lietuvoje 1940-1944 metais“ yra unikalus ir istoriškai reikšmingas veikalas, parašytas tiesioginio tų dienų įvykių dalyvio ir aukšto Bažnyčios hierarcho. Pirmą kartą išleista 1977 metais , ši knyga yra ne tik Bažnyčios istorijos metraštis, bet ir skaudus Lietuvos tautos išgyvenimų liudijimas dviejų brutalių okupacijų laikotarpiu. Autorius, būdamas Kauno vyskupas augziliaras , knygą skiria „jaunesnių kartų žmonėms“ , siekdamas faktais ir asmeniniais patyrimais nušviesti vieną tamsiausių Lietuvos istorijos tarpsnių.
Knygos Struktūra ir Turinys Veikalas padalytas į dvi pagrindines dalis, nuosekliai aprašančias sovietų (1940–1941 m.) ir nacių (1941–1944 m.) okupacijas, bei atskirą skyrių, skirtą žydų likimui Lietuvoje . Knygos stiprybė – autoriaus pasirinkimas remtis ne tik savo prisiminimais, bet ir gausiais dokumentais: vyskupų konferencijų protokolais, memorandumais okupacinei valdžiai, slaptų raštų tekstais ir asmeniniais pokalbiais. Pirmoji sovietų okupacija (1940–1941 m.) Ši knygos dalis detaliai atskleidžia sistemingą ir planingą Bažnyčios bei visos pilietinės visuomenės naikinimą. V. Brizgys aprašo, kaip, prisidengiant „Bažnyčios atskyrimo nuo valstybės“ dekretu , sovietų valdžia pradėjo totalų puolimą: Nuosavybės konfiskavimas: Buvo nacionalizuotos visos bažnytinės ir katalikiškų organizacijų nuosavybės – mokyklos, ligoninės, prieglaudos, spaustuvės, vienuolynai ir žemė . Institucijų naikinimas: Uždarytas Teologijos-Filosofijos fakultetas Kauno universitete , likviduotos visos katalikiškos organizacijos, sustabdyta leidyba . Dvasininkijos teroras: Autorius pateikia šiurpius pavyzdžius apie kunigų suėmimus, tardymus ir bandymus verbuoti agentais . Ypač išsamiai aprašytas paties autoriaus ir kitų vyskupų bendravimas su sovietų pareigūnais, tokiais kaip Pozdniakovas, kuris atvirai deklaravo tikslą „sutriuškinti Katalikų Bažnyčią Lietuvoje“ . Visuomenės atsakas: Nepaisant žiaurių represijų, autorius pabrėžia, kad žmonių tikėjimas tik stiprėjo. Bažnyčios tapo pilnesnės, o jaunimas slapta melsdavosi ir priešinosi ateistinei propagandai . Vokiečių okupacija (1941–1944 m.) Antrojoje dalyje V. Brizgys atskleidžia, kad nacių okupacija, nors ir kitokiais metodais, buvo ne mažiau priešiška Bažnyčiai ir Lietuvos nepriklausomybės idėjai. Nacių politika: Vokiečiai negrąžino sovietų nacionalizuoto turto , siekė sukurti nuo Romos nepriklausomą „tautinę bažnyčią“ ir varžė tikybos mokymą mokyklose . Vyskupų laikysena: Lietuvos vyskupai, remdamiesi tarptautine teise, nuolat teikė protesto memorandumus vokiečių civilinei valdžiai . Knygoje pateikiami pilni šių raštų tekstai, liudijantys tvirtą ir orią hierarchų poziciją. Ypač įsimintinas epizodas, kai arkivyskupas J. Skvireckas atsisakė paraginti lietuvius stoti į SS legioną . Represijos: Už pasipriešinimą mobilizacijai buvo uždaryti Kauno ir Vilniaus universitetai, o 46 žymūs Lietuvos inteligentai, tarp jų ir kunigai, išvežti į Štuthofo koncentracijos stovyklą . Žydų likimas Lietuvoje Šiame skyriuje vyskupas V. Brizgys itin jautriai ir atsakingai aptaria Holokausto tragediją. Jis pabrėžia, kad sistemingas žydų naikinimas buvo nacių politikos rezultatas, vykdomas specialiųjų būrių (Einsatzkommandos) . Autorius pripažįsta, kad buvo pavienių lietuvių, kurie kolaboravo su naciais , tačiau akcentuoja, kad tai nebuvo visuotinis reiškinys. Knygoje detaliai aprašomi Bažnyčios ir pavienių lietuvių veiksmai gelbstint žydus: Oficialūs vyskupų protestai vokiečių valdžiai . Žydų, ypač vaikų, slėpimas vienuolynuose, klebonijose ir šeimose . Organizuota pagalba Kauno getui, tiekiant maistą ir padedant išsaugoti kultūrines vertybes . Pats autorius argumentuotai paneigia vėliau jam mestus kaltinimus, esą jis draudęs kunigams padėti žydams . Apibendrinimas Vyskupo Vincento Brizgio knyga „Katalikų Bažnyčia Lietuvoje 1940-1944 metais“ yra neįkainojamas istorijos šaltinis. Tai ne sausas akademinis traktatas, o gyvas, faktais ir dokumentais paremtas liudijimas, atskleidžiantis Bažnyčios, kaip institucijos, ir visos lietuvių tautos kovą už dvasinį ir fizinį išlikimą. Autoriaus, kaip įvykių epicentre buvusio asmens, perspektyva suteikia veikalui autentiškumo ir gilumo. Knyga atskleidžia ne tik okupantų žiaurumą, bet ir lietuvių visuomenės dvasinę stiprybę, pasipriešinimą ir žmogiškumą tragiškiausiomis aplinkybėmis. Tai privalomas skaitinys visiems, besidomintiems Lietuvos istorija, Bažnyčios vaidmeniu XX amžiaus įvykiuose ir totalitarinių režimų prigimtimi. |
![]() |
Jaunuolio religija |
Knygos „Jaunuolio religija“ apžvalga Vengrų vyskupo ir rašytojo Tihamero Totho knyga „Jaunuolio religija“ yra klasikinis krikščioniškosios pedagogikos veikalas, skirtas jauniems vyrams, stovintiems ant brandos slenksčio. Tai išsamus vadovas, apimantis praktiškai visas jauno žmogaus gyvenimo sritis – nuo kasdienio etiketo iki giliausių dvasinių klausimų, ir visa tai grindžiama tvirtu religiniu pamatu. Knyga siekia ne tik pamokyti, bet ir įkvėpti jaunuolį tapti disciplinuotu, doru, išsilavinusiu ir tvirto būdo vyru, kurio gyvenimas būtų prasmingas ir skirtas aukštesniems idealams.
Pagrindinės temos Knygos turinį galima suskirstyti į keletą esminių dalių, kurias visas jungia religijos gija. Charakteris ir elgesio kultūra: Didelis dėmesys skiriamas išorinei kultūrai kaip vidinio kilnumo atspindžiui. Autorius teigia, kad tikrasis mandagumas kyla iš geros širdies, o ne vien iš išmoktų manierų. Išsamiai aptariamos elgesio taisyklės įvairiose situacijose: draugijoje , prie stalo , šokiuose. Pabrėžiama, kad pagarbus elgesys su tėvais, mokytojais, moterimis ir net tarnais yra tikro džentelmeno bruožas. Studijos ir intelektinis lavinimasis: Ši dalis – tai praktinis vadovas, kaip efektyviai mokytis. T. Tothas pataria mokytis džiaugsmingai , susikaupus ir sistemingai, taikant tokius metodus kaip medžiagos skaidymas („divide et impera“) ar ritmo panaudojimas įsiminimui. Knygoje ginama klasikinių kalbų (lotynų ir graikų) svarba proto lavinimui ir pabrėžiama būtinybė skaityti vertingą literatūrą, vengiant menkaverčių ar moraliai žalingų kūrinių. Sveikata ir kūno kultūra: Vadovaudamasis posakiu „sveika siela sveikame kūne“, autorius skatina jaunuolius rūpintis savo fizine būkle. Aptariama taisyklingos mitybos , miego ir kūno grūdinimo svarba. Sportas ir žaidimai vertinami ne tik kaip pramoga, bet ir kaip priemonė ugdyti valią, ištvermę ir garbingumą. Vis dėlto perspėjama, kad sportas netaptų stabu, nustelbiančiu dvasinius ir intelektinius tikslus. Religija kaip gyvenimo pamatas: Tai yra kertinė knygos ašis. Autorius teigia, kad visavertis, doras ir laimingas gyvenimas yra neįmanomas be Dievo. Ši idėja iliustruojama įsimintina metafora apie vorą, kuris, nukirpęs aukštyn einantį siūlą (religiją), suardo visą savo tinklą. Knygoje aptariami praktiniai tikėjimo aspektai: malda , sekmadienio Mišių lankymas , Išpažinties ir Komunijos svarba. Pabrėžiamas „vyriškas religingumas“ – aktyvus, valingas ir sąmoningas tikėjimas, integruotas į kasdienybę, o ne vien jausmingas ar formalus pamaldumas. Stilius ir tonas Tihamero Totho rašymo stilius yra tiesus, autoritetingas ir pamokantis. Jis nuolat kreipiasi į skaitytoją „jaunuoli“ arba „mano drauge“, kurdamas asmenišką, tėvišką santykį. Tekstas gausiai iliustruojamas pavyzdžiais iš istorijos, šventųjų gyvenimų, anekdotais, palyginimais ir sentencijomis, kas daro jį gyvesnį ir lengviau įsimenamą. Įvertinimas „Jaunuolio religija“ – tai monumentalus bandymas aprėpti visus jauno vyro auklėjimo aspektus, suteikiant jam tvirtą moralinį kompasą. Knygos stiprybė – jos holistinis požiūris, kuriame dvasinis, intelektinis, socialinis ir fizinis lavinimas yra neatsiejami. Daugelis autoriaus patarimų, ypač susijusių su disciplinos, charakterio tvirtumo ir atsakomybės ugdymu, išlieka aktualūs ir šiandien. Vis dėlto, skaitant knygą, akivaizdu, kad ji yra savo laikmečio produktas. Kai kurios socialinės normos, požiūris į tam tikrus visuomenės reiškinius ar specifiniai pavyzdžiai šiuolaikiniam skaitytojui gali atrodyti pasenę. Griežtas ir dogmatiškas tonas taip pat gali būti priimtinas ne visiems. Išvada „Jaunuolio religija“ yra vertingas XX a. pradžios krikščioniškosios minties ir auklėjimo filosofijos dokumentas. Tai išsamus ir bekompromisis vadovas, skirtas tiems, kurie ieško aiškių moralinių gairių ir nori savo gyvenimą grįsti tradicinėmis krikščioniškomis vertybėmis. Nors kai kurie aspektai atspindi praėjusios epochos dvasią, pamatinės idėjos apie pareigą, garbę, discipliną, tikėjimo ir prasmės paieškas išlieka universalios ir gali įkvėpti ne vieną jaunuolį, siekiantį tapti brandžia asmenybe. |
![]() |
Stasys YlaMarija prabilo Lietuvai |
Šiame išsamiame veikale autorius Stasys Yla gilinasi į Marijos kulto reikšmę Lietuvoje, pateikdamas teologinę ir istorinę analizę. Knyga „Marija prabilo Lietuvai“ yra padalinta į tris pagrindines dalis: pirmojoje nagrinėjama Šiluvos apreiškimo svarba tautos dvasinėje istorijoje, antrojoje detaliai aptariamas ginčas tarp Šiluvos ir Aušros Vartų, kaip pagrindinės lietuvių mariologinės šventovės, o trečiojoje analizuojamas 1962 m. įvykęs Skiemonių apsireiškimas.
Dvasinė krizė ir Šiluvos stebuklas Knygos pradžioje autorius kelia klausimus apie išskirtinius Lietuvos religingumo bruožus: kryžių meilę, kasdienį pamaldumą ir ypač gilų Marijos kultą. Anot S. Ylos, atsakymas į šiuos klausimus slypi XVI–XVII a. dvasinėje krizėje ir po jos sekusiame stebuklingame atsivertime. Autorius vaizdingai aprašo XVI a. Lietuvą ištikusį religinį pasimetimą, kai didikai ir šviesuomenė masiškai perėjo iš katalikybės į liuteronybę, o vėliau – į kalvinizmą, kuris greitai suskilo į daugybę sektų. Stipriausia iš jų tapo antitrinitorių srovė, neigusi Kristaus dieviškumą. Ši dvasinė suirutė, pasak autoriaus, buvo tokia gili, kad žmogiškųjų pastangų, įskaitant jėzuitų veiklą ar atsivertusių didikų įtaką, vargu ar būtų pakakę jai įveikti. Būtent šiame kontekste S. Yla iškelia 1608 m. Šiluvos apsireiškimą kaip lemiamą „dangaus šviesą“ ir „globos ranką“. Autoriaus teigimu, tai buvo tiesioginė Dievo Motinos intervencija, ginant Sūnaus paveldėjimą toje vietoje, kur nuo Jo buvo nusigręžta. Šis įvykis, pasak Ylos, ne tik paskatino masinį didikų ir visos tautos grįžimą į katalikybę, bet ir tapo dvasinio atgimimo šaltiniu, pavertusiu XVII amžių bažnyčių statymo, vienuolijų kūrimosi ir atgailos laikotarpiu. Diskusija: Šiluva ar Aušros Vartai? Antroji knygos dalis skirta polemikai dėl lietuvių koplyčios Vašingtone titulo. Autorius analizuoja argumentus, kodėl kai kurios išeivijos grupės, ypač vilniečiai, pirmenybę teikė Aušros Vartams. Jų motyvai buvo šie: Platesnis žinomumas: teigta, kad Aušros Vartai yra geriau žinomi pasaulyje. Reprezentacija: kaip sostinės šventovė, ji neva labiau tinka tautos reprezentacijai. Patriotinė reikšmė: Marijos kultas Aušros Vartuose buvo matomas kaip dvasinis pasipriešinimas slavų įtakai. S. Yla metodiškai paneigia šiuos argumentus, pavadindamas juos paremtais „neatsargiu pagrindimu, religinės srities suplakimu su politine ir istorinės tiesos pažeidimu“. Autorius pabrėžia esminį skirtumą, kurį oponentai ignoravo: Aušros Vartai yra stebuklais garsėjantis paveikslas, o Šiluva – Marijos apsireiškimo vieta. Pasak jo, apsireiškimų visame pasaulyje yra vos keletas, o stebuklingų paveikslų – tūkstančiai, todėl lyginti šiuos du objektus yra nesusipratimas. Istoriškai, anot Ylos, Šiluvos kultas yra senesnis ir masiškesnis. Šiluvos bažnyčia, dedikuota Marijai, egzistavo jau nuo 1457 m., o maldininkai į ją keliavo dar XVI a. viduryje. Po apsireiškimo į Šiluvą plūsdavo dešimtys tūkstančių piligrimų iš visos Lietuvos ir kaimyninių kraštų, o Aušros Vartai buvo labiau vietinės reikšmės šventovė. Autorius taip pat primena, kad Šiluva yra pirmasis žinomas Marijos apsireiškimas Europoje – faktas, kuris pats savaime yra didžiausia kultinė ir tautinė vertybė, kurią lietuviai privalo reprezentuoti pasauliui. Skiemonių apsireiškimas Paskutiniame skyriuje S. Yla nagrinėja 1962 m. liepą Skiemonių apylinkėse įvykusį apsireiškimą, kurį patyrė aštuoniolikmetė Roma Macvytė. Autorius, remdamasis liudijimais iš Lietuvos, aprašo įvykio detales: mergaitė pamatė ant altoriaus stovinčią Mariją, kuri vėliau su ja kalbėjosi, ragino žmones melstis, pasninkauti penktadieniais ir žadėjo išgelbėti pasaulį nuo pražūties, „kai jis pasidarys maldingas“. S. Yla analizuoja šio apsireiškimo panašumus su Šiluvos įvykiu: Vieta: abu apsireiškimai įvyko nuošalioje vietoje, laukuose. Išvaizda: abiem atvejais Marija pasirodė palaidais plaukais, kaip būdinga lietuvių mergelėms, taip pabrėždama savo nekaltumą. Skausmas: abiejuose apsireiškimuose Marija verkė, jos skausmas atspindėjo tautos dvasines kančias – anksčiau dėl reformacijos, o dabar dėl sovietinės ateistinės priespaudos. Šis naujas apsireiškimas, pasak autoriaus, yra dar vienas dangaus ženklas tautai, išgyvenančiai sunkų tikėjimo bandymą, ir patvirtinimas, kad Marija neapleidžia Lietuvos. Apibendrinimas Stasio Ylos „Marija prabilo Lietuvai“ yra gilus, aistringas ir argumentuotas veikalas, įrodantis išskirtinę Šiluvos apsireiškimo vietą Lietuvos dvasinėje istorijoje. Tai ne tik istorinė studija, bet ir kvietimas lietuviams, ypač gyvenantiems laisvajame pasaulyje, atpažinti ir branginti šią „dangaus privilegiją“. Knyga moko atskirti autentišką religinį kultą nuo politizuoto patriotizmo ir primena, kad didžiausia tautos stiprybė kyla iš gyvo ir įsisąmoninto tikėjimo |
![]() |
GYVENIMO PROBLEMOS SPRENDIMAS
|
Ši knyga, „Gyvenimo problemos sprendimas“ , kurią parašė autorius Leliotas , yra išsamus krikščioniškos (katalikiškos) pasaulėžiūros vadovas, skirtas jaunimui ir visiems, ieškantiems atsakymų į esminius būties klausimus. Pirmą kartą išleista Briuselyje įvairiomis kalbomis leidykloje „Gyvenimas su Dievu“ , ši knyga Lietuvoje sovietmečiu buvo platinama perrašyta mašinėlėmis, o 1991 metais Kaune ją išleido leidykla „Šviesa“. Knygos įžangoje cituojamas 1965 m. rusiško „Izvestijų“ numerio atsiliepimas, kuriame apgailestaujama, kad marksistinė literatūra neturi lygiaverčio atsako į tuos pačius gyvenimo prasmės klausimus, taip pabrėžiant, jog „pasaulyje vyksta kova dėl žmonių sielų“.
Knygos struktūra ir turinys Autorius savo veikalą struktūrizuoja logiškai ir sistemingai, vesdamas skaitytoją nuo universalių klausimų iki konkretaus krikščioniškojo atsakymo. Knyga padalinta į tris pagrindines dalis, kurios toliau skirstomos į skyrius. A dalis: Iškeliant Klausimą Ši dalis pradedama keturiais esminiais egzistenciniais klausimais, kurie jaudina kiekvieną mąstantį žmogų: Kam gyvenu? Autorius aprašo keistą žmogaus būseną – buvimą ant didžiuliu greičiu skriejančio Žemės rutulio, kurio prasmė nėra akivaizdi. Kam mirštu? Čia apmąstomas mirties neišvengiamumas ir laikinumas, pabrėžiant prieštaravimą tarp mirties ir žmoguje degančio troškimo gyventi. Kam kenčiu? Nagrinėjama fizinės ir moralinės kančios problema, apimanti ligas, nusivylimus, netektis ir bendrą pasaulyje egzistuojantį skausmą. Kam darau pikta? Keliamas vidinio prieštaravimo klausimas – kodėl žmogus, dažnai trokšdamas gėrio, vis tiek elgiasi blogai. Iškėlęs šias problemas, autorius aptaria įvairius žmonių požiūrius į jas: tuos, kurie apie tai visai negalvoja dėl auklėjimo, lengvabūdiškumo ar baimės ; ir tuos, kurie ieško, bet neranda atsakymų. Galiausiai, nustatomas kriterijus teisingam sprendimui: jis turi būti protingas, pilnas, harmoningas, priimtinas visiems žmonėms ir galiojantis visose gyvenimo aplinkybėse. B dalis: Žmogiškosios Dramos Fonas Šioje dalyje skaitytojas kviečiamas apmąstyti savo vietą visatoje. Autorius supriešina milžiniškus kosmoso dydžius (šviesmečius, galaktikas) su mažaisiais materijos dydžiais (atomais, elektronais). Šis sugretinimas skirtas sukelti nuostabą, pripažinti paslapčių egzistavimą ir ugdyti nuolankumą bei imlumą tiesai. Autorius pabrėžia, kad net šiuolaikinis mokslas pripažįsta savo ribas ir susiduria su paslaptimis, todėl ir religijoje esančios paslaptys neturėtų būti atmetamos vien dėl to, kad protas jų pilnai neaprėpia. C dalis ir tolimesnės dalys: Drama ir Jos Sprendimas Trečioji knygos dalis pristato dramos veikėjus – Žmogų ir Dievą. Čia pateikiami loginiai ir mokslininkų (pvz., Pastero, Fabro, Einšteino) liudijimais paremti argumentai už Dievo egzistavimą. Toliau krikščioniškasis atsakymas išdėstomas penkių aktų dramos forma: Kūrėjo darbas: Pasaulio ir žmogaus sukūrimas, jo prigimtis ir pašaukimas pažinti, mylėti ir tarnauti Dievui, taip tęsiant kūrybos darbą. Kvietimas į aukštesnį gyvenimą: Dievo malonės dovana, per kurią žmogus kviečiamas dalyvauti pačiame dieviškame gyvenime. Gimtoji nuodėmė: Žmogaus laisva valia padarytas pasirinkimas atmesti Dievo planą, dėl kurio buvo prarasta malonė ir harmonija. Atpirkimas: Dievo meilės aktas, kai Jis, tapęs žmogumi Jėzumi Kristumi, savo kančia ir mirtimi atkuria ryšį tarp Kūrėjo ir kūrinių. Bažnyčia: Kristaus įsteigta bendruomenė, per kurią Jo buvimas ir atpirkimo darbas tęsiamas pasaulyje. Knygoje detaliai aptariamos tokios temos kaip Švenčiausioji Trejybė , Kristaus istoriškumas ir dieviškumas , Mergelės Marijos vaidmuo , sakramentai, ir Bažnyčios misija. Ypač didelis dėmesys skiriamas parodyti, kad krikščioniškasis tikėjimas ne niekina, o išaukština žmogiškąsias vertybes: kūną, protą, meną, draugystę ir meilę. Stilius ir vertinimas Knyga parašyta gyvu ir lengvai skaitomu stiliumi, gausu retorinių klausimų, poetinių citatų ir vaizdingų palyginimų, kurie padeda skaitytojui geriau įsisavinti sudėtingas teologines ir filosofines idėjas. Autorius nevengia dialogo su mokslu, cituoja garsius mokslininkus ir stengiasi parodyti, kad tarp tikėjimo ir mokslo nėra esminio prieštaravimo. „Gyvenimo problemos sprendimas“ yra apologetinis veikalas, siekiantis ne tik išdėstyti krikščioniškąjį mokymą, bet ir įrodyti jo pranašumą prieš kitas pasaulėžiūras, ypač materialistines. Tai išsamus ir struktūruotas įvadas į katalikybę, kuris gali būti naudingas tiek tikėjimo ieškančiam jaunimui, tiek norintiems pagilinti savo religines žinias. Knyga sėkmingai atsako į pačioje pradžioje iškeltus klausimus, pateikdama kančią, mirtį ir blogį kaip atpirkimo dramos dalis, kurios įgyja prasmę Kristaus aukoje ir prisikėlime. |
![]() |
KLEMENSAS JŪRAMONSINJORAS ZENONAS IGNONIS |
Šiame dokumente pateikiama knygos „Monsinjoras“, kurią parašė Klemensas Jūra, apžvalga. Knyga yra dedikuota monsinjoro Zenono Ignatavičiaus-Ignonio atminimui ir jo gyvenimo bei darbų aprašymui.
Knygos turinys Knyga „Monsinjoras“ yra biografinė apybraiža, pasakojanti apie monsinjoro Zenono Ignatavičiaus-Ignonio (Zenonas Ignonis) gyvenimą ir veiklą. Knygos autorius, Klemensas Jūra, remiasi asmeniniais pokalbiais su monsinjoru, jo dienoraščio fragmentais bei korespondencija. Knyga padalinta į tris pagrindines dalis: Lietuvoje: Šioje dalyje aprašoma monsinjoro vaikystė ir jauni metai, praleisti Nemuno pakrantėje, jo šeima ir pirmoji patirtis, susidūrus su Pirmuoju pasauliniu karu bei evakuacija į Ukrainos stepes. Taip pat paliečiamos studijos Kauno kunigų seminarijoje ir pirmieji kunigystės metai. Gudijoje: Antroji dalis skirta monsinjoro veiklai karo metais Gudijoje, kur jis tarnavo kaip lietuvių karių kapelionas. Šis laikotarpis aprašomas kaip kupinas pavojų, iššūkių ir pasiaukojimo, teikiant dvasinę pagalbą kariams ir vietos katalikams. Pasaulyje: Trečioji dalis apima pokario metus, praleistus Vokietijoje, studijas Romoje ir ilgametį darbą Brazilijoje. Ypatingas dėmesys skiriamas jo veiklai Rio de Žaneire, kur jis buvo lietuvių bendruomenės dvasinis lyderis, radijo programos organizatorius ir aktyvus visuomenininkas. Pagrindinės temos Tikėjimas ir pašaukimas: Knygoje atskleidžiamas tvirtas monsinjoro tikėjimas, kuris jį vedė per visus gyvenimo sunkumus ir išbandymus. Jo pasišventimas kunigystei ir tarnystei žmonėms yra pagrindinė kūrinio ašis. Patriotizmas ir lietuvybė: Monsinjoras Zenonas Ignonis vaizduojamas kaip didis Lietuvos patriotas, kuris, net būdamas toli nuo tėvynės, aktyviai rūpinosi lietuvybės išsaugojimu, Lietuvos laisvės byla ir tautiečių gerove. Istoriniai kataklizmai: Knygos fone atsiskleidžia XX amžiaus Lietuvos ir Europos istorijos tragedijos: Pirmasis ir Antrasis pasauliniai karai, sovietų ir nacių okupacijos, tremtis ir gyvenimas išeivijoje. Monsinjoro gyvenimo istorija tampa gyvu šių įvykių liudijimu. Humanizmas ir atjauta: Kūrinys pabrėžia monsinjoro žmogiškąsias savybes: kuklumą, atjautą, pasiaukojimą ir meilę artimui, nepaisant tautybės ar įsitikinimų. Stilius ir struktūra Klemensas Jūra rašo jautriu ir pagarbiu stiliumi, stengdamasis ne tik atkurti faktus, bet ir perteikti monsinjoro asmenybės gilumą bei to meto atmosferą. Knyga gausiai iliustruota nuotraukomis iš monsinjoro gyvenimo. Pasakojimas chronologinis, tačiau jame gausu lyrinių nukrypimų, apmąstymų ir istorinių ekskursų. Knygą praturtina ir kitų amžininkų, pavyzdžiui, Halinos Didžiulytės-Mošinskienės, prisiminimai. Leidėjo Broniaus Ignatavičiaus sprendimu, visas knygos pelnas buvo skirtas Brazilijos lietuvių jaunimui, kurį velionis monsinjoras labai mylėjo. Knyga išleista 1000 egzempliorių tiražu Pranciškonų spaustuvėje Brukline. |
![]() |
ZENONAS IGNONISPRAEITIS KALBADienoraštiniai užrašai
|
Kunigo Zenono Ignonio (Ignatavičiaus) dienoraštinių užrašų knyga „Praeitis kalba“, apimanti 1941–1944 metus, yra unikalus ir sukrečiantis Antrojo pasaulinio karo metų liudijimas. Tai – karo kapeliono, tarnavusio lietuvių savisaugos batalionuose Gudijoje (dabartinėje Baltarusijoje), atsiminimai, atveriantys ne politinių ar karinių strategijų, o žmogiškumo ir sąžinės dramą brutaliomis karo sąlygomis.
Knyga yra autentiškas to meto dokumentas, sudarytas iš slapta rašyto dienoraščio. Autorius, vedamas stipraus pareigos jausmo ir tikėjimo, pasiryžo tapti karo kapelionu, nes tai buvo vienintelis būdas teikti dvasinę pagalbą Gudijos tikintiesiems, nacių valdžiai griežtai draudus kunigams vykti į šį kraštą civiliniais reikalais. Dienoraštyje atsiskleidžia sudėtinga ir pavojinga kapeliono kasdienybė. Z. Ignonis nuolat atsidurdavo kryžminėje ugnyje: sovietų partizanai jį laikė priešu dėl bendravimo su vokiečiais, okupantams jis buvo neparankus kaip gyvas priekaištas, lenkų nacionalistai į jį žvelgė su nepasitikėjimu dėl pabrėžiamos lietuvybės, o lietuvių karius jis nuolat ragino elgtis žmoniškai. Autorius su dideliu skausmu aprašo karo atskleistas blogąsias žmogaus savybes – sadizmą, gobšumą, cinizmą – ir džiaugiasi kiekvienu sutiktu padoriu žmogumi. Jo užrašuose atsispindi ne didvyriški mūšiai, o vietinių gyventojų vargai, karių moralinis nuosmukis, girtuoklystė ir silpstantis religingumas. Kartu tai ir gilaus tikėjimo liudijimas, pasakojimai apie Volgos vokiečių, ištisus dešimtmečius kentusių bolševikų persekiojimus, dvasinę stiprybę , bei paties autoriaus pasitikėjimą Dievo valia net mirtino pavojaus akivaizdoje. Knyga „Praeitis kalba“ yra ne literatūrinis kūrinys, o tiesus ir skausmingas to meto įvykių atspindys. Ji atskleidžia sudėtingą istorinį laikotarpį per asmeninę patirtį, priverčia susimąstyti apie amžinąsias vertybes ir žmogaus pasirinkimus nežmoniškomis sąlygomis. Tai retas ir vertingas karo kapeliono dienoraštis, atveriantis mažai žinomą Antrojo pasaulinio karo puslapį. |
![]() |
Egidijus JuodisZENONAS IGNATAVIČIUS |
Apžvalga: Ar įmanoma atkurti tiesą propagandos labirintuose?
Egidijaus Juodžio knyga „Ar galima išlikti žmogumi, kai aplink vien neteisybė“ (2020 m.) yra išsami ir kruopšti istorinė apybraiža, nagrinėjanti vieną sudėtingiausių ir prieštaringiausiai vertinamų XX a. Lietuvos asmenybių – kunigą, prelatą Zenoną Ignatavičių. Jau pats pavadinimas kelia esminį klausimą, į kurį autorius bando atsakyti, pasitelkdamas gausius istorinius šaltinius ir faktų analizę. Knygos centre – kunigo Zenono Ignatavičiaus, Antrojo pasaulinio karo metais tapusio lietuvių policijos batalionų kapelionu Gudijoje (dabartinėje Baltarusijoje), asmenybė. Šis vaidmuo lėmė jo padėties dviprasmiškumą: sovietinė propaganda dešimtmečius piešė jį kaip „kriminalinį nusikaltėlį“ ir nacių kolaborantą , o kiti jo veiklą matė kaip kilnią ir būtiną misiją dvasinės pagalbos netekusiems žmonėms. Autorius E. Juodis imasi nelengvos užduoties – išnarplioti šį melo, nutylėjimų ir sąmoningų prasimanymų mazgą. Knygos stiprybė – tai gebėjimas meistriškai naršyti po prieštaringų šaltinių labirintus. Autorius neapsiriboja viena tiesa, o kritiškai vertina visus prieinamus dokumentus. Ypatingas dėmesys skiriamas sovietinių publikacijų analizei, kurioje, pasitelkiant archyvinius duomenis, atskleidžiamas sąmoningas faktų iškraipymas ir šmeižtas. Pavyzdžiui, paneigiami teiginiai apie Z. Ignatavičiaus tariamą darbą vertėju vokiečių komendantūroje Vilkijoje, įrodant, kad tuo metu jis dirbo Kaišiadoryse. Vienas vertingiausių šaltinių, kuriais remiasi autorius, yra paties Z. Ignatavičiaus karo metų dienoraštis. Šie asmeniniai užrašai atveria visiškai kitokį vaizdą nei piešė propaganda. Tai – žmogus, pasibaisėjęs nacių tvarka, kurią jis vadina nežmoniška , ir giliai pergyvenantis dėl lietuvių karių nusikaltimų: „Nemažai turime nusikaltimų padarytų kad ir šią vasarą Lietuvos vaikų. Jie kruvini ir baisūs. Kad Dievas atitolintų savo bausmę !“. Dienoraštyje atsiskleidžia nuolatinė moralinė kolizija, kai tenka tarnauti tarp karių, iš kurių dalis atvirai troško dalyvauti žydų šaudymuose , ir tuo pačiu jausti pareigą neapleisti „nusidėjėlių“, kuriems labiausiai reikia dvasinės pagalbos. Knyga ne tik atkuria Z. Ignatavičiaus biografiją, bet ir piešia platų to meto istorinį kontekstą: Religinė aplinka Gudijoje: Skaitytojas supažindinamas su totalitarinių režimų nuniokota religine erdve, kurioje sovietai beveik sunaikino dvasininkiją, o naciai, nors ir leido atidaryti bažnyčias, vykdė tautinio ir religinio kiršinimo politiką. Pokario gyvenimas ir KGB veikla: Išsamiai atskleidžiamos Z. Ignatavičiaus pastangos dirbant Šv. Kazimiero kolegijoje Romoje ir lietuvių bendruomenėje Brazilijoje. Ypač vertingas skyrius, kuriame, remiantis Lietuvos ypatingojo archyvo medžiaga, aprašomas sistemingas KGB dezinformacijos karas prieš Z. Ignatavičių, siekiant jį sukompromituoti Vakarų akyse. Apibendrinant, Egidijaus Juodžio „Ar galima išlikti žmogumi, kai aplink vien neteisybė“ yra daugiau nei biografija. Tai – kruopštus istorinis tyrimas, atkuriantis istorinį teisingumą ir parodantis, kaip totalitariniai režimai manipuliuoja informacija, siekdami palaužti savo priešininkus. Knyga būtina ne tik istorikams, bet ir kiekvienam, besidominčiam sudėtingais Lietuvos istorijos puslapiais ir ieškančiam atsakymų į amžinus klausimus apie moralę, pareigą ir žmogiškumą pačiomis nepalankiausiomis aplinkybėmis. Tai pavyzdys, kaip, remiantis faktais, galima atskirti tiesą nuo propagandos ir pamatyti kalno didybę iš toli |
![]() |
Pasiaukojimas iki mirtiesJ. Bružikas S. J. irJ. Kidykas S. J.Kaunas 1930 |
Ši knygos „Pasiaukojimas iki mirties“ apžvalga paremta 1939 m. trečiuoju leidimu, kurį spaudai paruošė J. Bružikas S. J. ir J. Kidykas S. J.. Tai yra Tėvų Jėzuitų leidinys, skirtas, kaip nurodoma paantraštėje, „ligoniams ir gyvenimo kryžiais prispaustiems“. Knyga yra keturių įkvepiančių pasakojimų rinkinys, kurių kiekvienas savaip atskleidžia pasiaukojimo ir tikėjimo stiprybės temą.
Knygos turinys Knygą sudaro keturios dalys, pristatančios skirtingų asmenybių gyvenimo istorijas: Raupsuotoji Dolores: Pirmoji ir ilgiausia istorija pasakojama pačios Dolores lūpomis, remiantis jos užrašais. Tai jaudinantis pasakojimas apie jauną merginą iš Kolumbijos, kuri, susirgusi raupsais, yra priversta palikti savo šeimą ir sužadėtinį Aivarą. Jos kelias kupinas skausmo, vienatvės ir išbandymų, tačiau per maldą ir visišką atsidavimą Dievui ji atranda prasmę savo kančioje, paversdama ją auka už kitus. Tėvas Damijonas: Antroji dalis skirta garsaus misionieriaus Tėvo Damijono, pasiaukojusio tarnystei raupsuotiesiems Molokajų saloje, gyvenimui aprašyti. Skaitytojas supažindinamas su siaubingomis sąlygomis saloje, kuri vadinama „gyvųjų kapinynu“ , ir Tėvo Damijono nenuilstamu darbu: jis ne tik teikė dvasinę paguodą, bet ir statė namus, gamino karstus ir slaugė ligonius, galiausiai pats užsikrėtęs šia liga. Luksemburgo kunigaikštytė Marija Adelheid: Trečiajame pasakojime pristatoma Luksemburgo valdovės Marijos Adelheid istorija. Ji vaizduojama kaip pamaldi katalikė, kovojanti su masonų įtaka ir ginanti krikščioniškas vertybes švietimo sistemoje. Dėl politinio spaudimo ji atsisako sosto, bando stoti į vienuolyną, tačiau dėl silpnos sveikatos yra priversta jį palikti. Likusį gyvenimą ji paskiria tarnystei vargšams ir ligoniams. 15 metų mergaitė apaštalė: Paskutinis, trumpiausias pasakojimas yra apie penkiolikmetę mergaitę, kuri savo ligos kančias aukoja už priešiškai nusiteikusio kiniečių studento atsivertimą. Istorija pasiekia kulminaciją, kai mergaitės mirties akimirką studentas netikėtai paprašo krikšto. Pagrindinės temos ir stilius Knygos pavadinimas tiksliai atspindi jos pagrindinę idėją – pasiaukojimą, kuris suprantamas kaip aukščiausia krikščioniškos meilės išraiška. Visos istorijos yra persmelktos gilaus religingumo ir katalikiškos teologijos apie atperkamąją kančios prasmę. Kančia čia nėra vaizduojama kaip beprasmė tragedija, bet kaip galimybė susivienyti su kenčiančiu Kristumi ir aukoti savo skausmus už kitų sielų išganymą. Knygos stilius yra būdingas to meto religinei literatūrai – jausmingas, pamokomas ir pakilus. Kalba, nors ir šiek tiek archajiška šiuolaikiniam skaitytojui, yra gyva ir emocionali, siekianti sukelti stiprius jausmus: nuo gilaus liūdesio ir užuojautos iki susižavėjimo herojų dvasios tvirtybe. Išvada „Pasiaukojimas iki mirties“ yra ryškus XX a. pirmosios pusės lietuviškos pamaldžiosios literatūros pavyzdys. Tai ne tik istorinių asmenybių biografijų rinkinys, bet ir dvasinis vadovas, skirtas tiems, kurie susiduria su liga, netektimi ar kitais gyvenimo sunkumais. Knyga siūlo skaitytojui paguodą ir viltį, įprasminant kančią per tikėjimą ir meilę artimui. Šiandien ji vertinga ne tik kaip dvasinės literatūros kūrinys, bet ir kaip istorinis dokumentas, atspindintis savo laikmečio vertybes ir dvasinę kultūrą. |
![]() |
J. VENCKUS S. J.KOMUNIZMO PAGRINDAIBUENOS AIRES Išleido LAIKAS, 1954 |
Juozo Venckaus S. J. 1954 metais Buenos Airėse išleista knyga „Komunizmo pagrindai“ yra išsamus ir kritiškas žvilgsnis į komunistinę ideologiją, parašytas lietuvių išeivijai Šaltojo karo įkarštyje. Autoriaus, jėzuitų kunigo, tikslas – ne tik atskleisti politinius komunizmo siekius, bet ir išanalizuoti jo filosofinį pamatą, parodant, kad totalitarinė vergovė komunistų valdomuose kraštuose yra tiesioginė marksistinio-leninistinio mokslo išdava. Knyga skirta laisvajame pasaulyje gyvenantiems lietuviams, siekiant padėti jiems teisingai pažinti ir kovoti su „šiuo žmonijos priešu“, taip pat ir tiems, kurie per klaidą pakliuvo į komunistų gretas, kad padėtų jiems „sugrįžti į krikščionišką ir lietuvišką kelią“.
Filosofinė šerdis: dialektinis materializmas Knygos branduolį sudaro dialektinio materializmo – komunizmo filosofinio pagrindo – analizė. J. Venckus nuosekliai aiškina, kaip Karlas Marksas ir Friedrichas Engelsas pritaikė vokiečių filosofo Hegelio dialektikos metodą (tezė, antitezė, sintezė), tačiau jo esmę apvertė aukštyn kojomis: dvasią pakeitė materija. Autorius pristato pagrindinius marksizmo dėsnius: priešingumų, negacijos ir transformacijos. Venckus kritiškai vertina šiuos postulatus, teigdamas, kad jie yra nelogiški ir moksliškai nepagrįsti. Pavyzdžiui, jis kvestionuoja „priešingumų vienybės“ dėsnį, klausdamas, koks yra priešingumas tarp kiaušinio ir iš jo besivystančio viščiuko, ar tarp plytų ir iš jų statomo namo. Jis taip pat atkreipia dėmesį, kad marksizmas nepateikia jokio paaiškinimo, kaip „transformacijos dėsnis“ atsirado pačioje gamtoje, teigdamas, kad pagal Marksą „viskas eina savaime magiškai“. Galiausiai, autorius daro išvadą, kad dialektinis materializmas yra sukurtas tam, kad paneigtų Dievo, kaip Kūrėjo ir pirminio Judintojo, egzistavimą, teigdamas, kad materija yra amžina ir juda pati iš savęs. Komunizmas kaip antireligija Vienas svarbiausių knygos aspektų – komunizmo, kaip ateistinės ir krikščionybei priešiškos sistemos, demaskavimas. Skyriuje „Ar Religija – Žmonijos Opiumas?“ analizuojamas garsusis Markso teiginys. J. Venckus teigia, kad šis posakis naudojamas kaip įrankis darbininkų masėms sukiršinti ne tik prieš buržuaziją, bet ir prieš Bažnyčią bei kunigus, kurie esą tarnauja išnaudotojams. Autorius gina Katalikų Bažnyčią, pabrėždamas jos istorinį rūpestį darbininkija, kurį liudija popiežių Leono XIII ir Pijaus XI enciklikos. Jis argumentuoja, kad Bažnyčia neturi jokio intereso palaikyti kapitalistų, kurių dauguma net nėra katalikai, ir kad ją pačią daugiausiai išlaiko paprasti darbo žmonės. Venckus pabrėžia, kad Bažnyčia kovoja ne su socialinėmis reformomis, o su „bedievišku komunizmu“, ir kol jis prievarta vers žmones būti ateistais, tol kova tarp Bažnyčios ir marksizmo nesibaigs. Knygoje teigiama, kad pats komunizmas siekia tapti nauja, pasaulietine religija, kuri pakeistų visas kitas. Praktinė analizė ir kritika Knygoje apžvelgiama Rusijos marksizmo istorija, pradedant dekabristų sukilimu ir baigiant Lenino atėjimu į valdžią. Autorius pabrėžia, kad visus rusų revoliucionierius, nepaisant jų kilmės, vienijo du bruožai: noras nuversti caro valdžią ir ateizmas. J. Venckus pateikia išsamią sovietinio komunizmo praktikos kritiką, apibūdindamas jį kaip: Totalitarinę diktatūrą, pavertusią žmogų valstybės įrankiu. Sistemą, naudojančią terorą, masinius kalinimus ir priverstinį darbą. Moralės neigimą, kur, pasak Lenino, moralu yra viskas, kas padeda proletariato klasių kovai. Utopiją, kuri nepaiso prigimtinių žmogaus polinkių, tokių kaip noras turėti privačią nuosavybę. Atskiruose skyriuose aptariami komunistų kovos metodai prieš Bažnyčią, tokie kaip dvasininkų atskyrimas nuo žmonių, jų šmeižimas, bandymai įkurti tautines, nuo Romos atskirtas bažnyčias, ir jaunimo perėmimas į savo globą. Katalikų Bažnyčios atsakas Svarbi knygos dalis skirta oficialiai Katalikų Bažnyčios pozicijai komunizmo atžvilgiu. Autorius pateikia eilę popiežių pasmerkimų, pradedant Pijumi IX 1846 metais. Vainikuoja šią apžvalgą 1949 m. liepos 1 d. Pijaus XII dekretas, kuriuo: Draudžiama katalikams stoti į komunistų partiją ar ją remti. Draudžiama leisti, platinti ar skaityti komunistinę literatūrą. Teigiama, kad sąmoningai tai darantys asmenys negali priimti sakramentų. Skelbiama, kad komunistų materialistinį mokslą išpažįstantys ir platinantys katalikai ipso facto (pačiu tuo faktu) užsitraukia ekskomuniką, rezervuotą Apaštalų Sostui. Šis skyrius pabrėžia, kad Bažnyčios kova su komunizmu yra ne politinė, o giliai dvasinė ir doktrininė. Apibendrinimas Juozo Venckaus „Komunizmo pagrindai“ yra vertingas istorinis dokumentas, atspindintis Lietuvos išeivijos intelektualinę ir dvasinę kovą sovietinės okupacijos metais. Tai ne tik politinis pamfletas, bet ir rimtas bandymas išanalizuoti komunizmo ideologiją iš krikščioniškosios filosofijos perspektyvos. Knyga, parašyta aiškia ir suprantama kalba, nuosekliai griauna marksizmo-leninizmo teorinius pamatus ir demaskuoja jo praktiką kaip antihumanišką ir priešišką pamatinei žmogaus laisvei. Nors parašyta prieš daugiau nei 70 metų, ji išlieka aktuali kaip priminimas apie totalitarinių ideologijų pavojų ir kaip tvirto krikščioniško atsako pavyzdys. |
![]() |
I Š P A Ž I N T I SSpaudai parengė kun. B. Andruška J. S.KAUNAS ____________ 1926 M.
|
Knygos „Išpažinties“ apžvalga: išsamus dvasinio gyvenimo vadovas
1926 metais Kaune pasirodžiusi Tėvų Jėzuitų parengta knyga „Išpažintis“, kurią spaudai paruošė kunigas B. Andruška J. S., yra išsamus ir gilus dvasinio gyvenimo vadovas, skirtas katalikams, siekiantiems suprasti Atgailos sakramento prasmę ir svarbą. Šis leidinys, gavęs bažnytinės vyresnybės leidimą ir vyskupo pritarimą („Imprimatur“), atspindi ne tik klasikinę katalikų teologiją, bet ir to meto istorinį kontekstą, kuriame Bažnyčiai teko ginti savo mokymą nuo stiprėjančių sekuliarių idėjų. Struktūra ir turinys Knyga yra logiškai ir sistemingai suskirstyta į skyrius, kurie skaitytoją veda nuo pamatinių teologinių tiesų iki praktinių patarimų, kaip atlikti išpažintį. Leidinys pradedamas skyriumi „Mūsų paskyrimas“, kuriame teigiama, kad pagrindinis žmogaus tikslas žemėje yra siekti Dievo ir su Juo susijungti. Toliau analizuojama „Sąžinė“ kaip Dievo duotas vidinis balsas, padedantis atskirti gėrį nuo blogio. Šie skyriai padeda pagrindus nuodėmės sampratai, kuri išsamiai nagrinėjama dalyje „Nuodėmės esmė ir pasekmės“. Čia skiriamos mirtinosios ir kasdieninės nuodėmės, aiškinamos jų baisios dvasinės pasekmės, tokios kaip pašvenčiamosios malonės praradimas ir sielos mirtis. Reaguodamas į to meto kritiką, autorius skiria du didelius skyrius apologetikai: „Ar kunigai prasimanė išpažintį?“ Čia, pasitelkiant istorinius argumentus, tokius kaip ankstyvųjų Bažnyčios tėvų (Tertuliono, Origeno, šv. Cipriono) raštus ir Rytų bažnyčių praktiką, įrodoma, kad išpažintis nebuvo vėlesnių amžių ar kunigų išradimas, o egzistavo nuo apaštalų laikų. „Ar išpažintis tvirkina?“ Šiame skyriuje atremiami priekaištai, esą išpažintis skatina amoralumą. Teigiama, kad, priešingai, ji yra veiksminga priemonė, sulaikanti nuo nuodėmės ir skatinanti dorovę, nes jos esminė dalis yra ne pats nuodėmių išvardijimas, o nuoširdus gailestis ir tvirtas pasiryžimas pasitaisyti. Centrinė knygos ašis – skyrius „Išpažintį Kristus įsteigė“, kuriame, remiantis Šventuoju Raštu, detaliai pagrindžiama, kad pats Jėzus Kristus suteikė apaštalams ir jų įpėdiniams galią atleisti nuodėmes. Praktinėje dalyje nuosekliai aptariami visi išpažinties etapai: Sąžinės sąskaita: Pabrėžiamas poreikis rimtai ir atsakingai ištirti savo sąžinę. Gailestis: Akcentuojama, kad tai svarbiausia Atgailos sakramento dalis, be kurios nuodėmės negali būti atleistos. Tvirtas pasiryžimas: Aiškinama būtinybė tvirtai nuspręsti nebenusidėti ir vengti progų, vedančių į blogį. Nuodėmių išpažinimas: Pateikiami patarimai, kaip atvirai ir nuolankiai išpažinti nuodėmes kunigui, veikiančiam Kristaus vardu. Ganapadarymas: Skaitytojui primenama pareiga atlikti kunigo skirtą atgailą ir atlyginti padarytas skriaudas. Knyga taip pat aptaria dažnosios ir generalinės išpažinties naudą, pabrėždama, kad tai yra veiksmingos priemonės dvasiniam tobulėjimui ir gilesniam ryšiui su Dievu. Stilius, tonas ir vertė Leidinio stilius yra formalus, pamokslinis ir pakilus. Autorius dažnai kreipiasi tiesiogiai į skaitytoją („brangus broli“ ), naudodamas retorinius klausimus ir emocingus palyginimus, ypač kalbėdamas apie Dievo gailestingumą, kuriam skirtas atskiras, jaudinantis skyrius. Knyga yra ne tik sielovadinis vadovas, bet ir vertingas istorinis šaltinis, atspindintis tarpukario Lietuvos religingumą ir intelektualines diskusijas. Poleminis tonas, ginant tikėjimą nuo „laisvamanių ir bedievių“, rodo tuometinę Bažnyčios apologetinę būtinybę. Išvados „Išpažintis“ yra klasikinis, teologiškai turtingas veikalas, nuosekliai ir giliai atskleidžiantis katalikišką Atgailos sakramento sampratą. Nors leidinio kalba ir kai kurie argumentai atspindi praėjusios epochos dvasią, jo išsami struktūra, dvasinės įžvalgos ir praktiniai patarimai išlieka aktualūs ir šiandien. Tai vertingas šaltinis kiekvienam, norinčiam pagilinti savo supratimą apie išpažintį, jos teikiamą malonę ir Dievo gailestingumą. |
![]() |
TĖVŲ JĖZUITŲ LEIDINYS
Į priekaištusTAIP ATSAKYKParašė Šilų JonukasKAUNAS 1927
|
Ši 1927 metais Kaune išleista knyga, parašyta slapyvardžiu Šilų Jonukas, yra Tėvų Jėzuitų leidinys, skirtas katalikų apologetikai. Knyga turi bažnytinės valdžios pritarimą, įskaitant Kauno arkivyskupo Juozapo Skvirecko „Imprimatur".
Knygos apžvalga Tikslas ir struktūra Knygos autorius pratarmėje nurodo pagrindinį tikslą – suteikti tikinčiajam argumentų, kuriais būtų galima atsakyti į dažnai girdimus priekaištus prieš tikėjimą ir Bažnyčią. Taip pat viliamasi, kad ir tie, kurie tuos priekaištus kartoja, „paskaitę atsakymus, gali imtis rimčiau dalykus svarstyti“. Veikalas yra suskirstytas į trumpus skyrelius, kurių kiekvienas nagrinėja konkretų priekaištą. Temos išdėstytos tam tikra tvarka: pradedama nuo klausimų apie žmogaus prigimtį, pereinama prie bendrų priekaištų tikėjimui, vėliau – katalikų tikėjimui ir Bažnyčiai, o pabaigoje aptariamas praktinis tikėjimo gyvenimas. Autorius rėmėsi kitų rašytojų, tokių kaip Nilkes, S. J. ir Brors, S. J., darbais. Nagrinėjamos temos ir argumentavimo stilius Knygoje pateikiami atsakymai į platų spektrą klausimų, kurie ir šiandien išlieka aktualūs. Tarp jų: Žmogaus prigimtis: Aptariamas skirtumas tarp žmogaus ir gyvulio, pabrėžiant žmogaus protą, dvasią, kalbą ir sąmonę. Taip pat diskutuojama apie sielos (knygoje minima ir kaip „dūšia“) egzistavimą. Tikėjimas ir mokslas: Atsakoma į teiginius, esą mokslas paneigia Dievo buvimą. Argumentuojama, kad daugybė garsių mokslininkų (Kopernikas, Niutonas, Amperas ir kiti) buvo tikintys. Taip pat kritikuojamas materialistinis požiūris, kad realu yra tik tai, ką galima pamatyti. Dievo buvimas ir blogis: Analizuojamas karo ir kančios klausimas. Teigiama, kad karas, nors ir blogybė, kyla dėl piktavališko žmogaus laisvos valios panaudojimo, o ne dėl Dievo kaltės. Gynimosi karas laikomas leistinu. Katalikybės gynyba: Atsakoma į priekaištus, kad katalikybė yra „svetima“ lietuviams , „pasenę prietarai“ ar „nekultūringa“. Ginamas popiežiaus neklaidingumas, aiškinant, kad jis galioja tik tikėjimo ir dorovės klausimais, kai popiežius moko „ex cathedra“ , ir atskiriant pačią instituciją nuo kai kurių popiežių asmeninio gyvenimo klaidų. Taip pat argumentuojama, kad Evangelijas parašė apaštalai arba jų mokiniai ir kad Kristus save laikė Dievo Sūnumi. Praktinis gyvenimas: Skyriuose apie vaikų auklėjimą , blogų knygų skaitymo žalą ir sąžinės svarbą pateikiami pamokantys pasakojimai ir pavyzdžiai. Knyga baigiama raginimu katalikams burtis į organizacijas, kad būtų galima efektyviau ginti savo vertybes. Argumentavimo stilius yra tiesus, poleminis ir pritaikytas plačiajai auditorijai. Dažnai naudojamas dialogo formatas tarp „laisvamanio“ ir „kataliko“ arba pasitelkiamos alegorinės istorijos, pavyzdžiui, apie socialistą, kuriam senolė primena apie protą , arba apie ūkininką, kurį sugadino bedieviškų laikraščių skaitymas. Išvada „Į priekaištus TAIP ATSAKYK“ yra ryškus tarpukario Lietuvos ideologinių diskusijų atspindys. Tai praktinis vadovas, skirtas sustiprinti tikinčiųjų pozicijas ir suteikti jiems intelektualinių įrankių diskusijose su ateistinių ir antiklerikalinių pažiūrų atstovais. Knyga pasižymi aiškia struktūra, paprasta kalba ir tiesmuku argumentavimu, todėl yra lengvai suprantama ir įtaigi. Ji lieka vertingu šaltiniu, atskleidžiančiu to meto katalikiškos minties gynybines strategijas ir aktualijas. |
![]() |
SUGRIAUTAS LIZDAS
|
Knygos Apžvalga: „Sugriautas lizdas“ – Šeimos Tragedija ir Vilties Spindulys Didžiojo Karo Fone 1928 metais Kaune išleista B. A. apysaka „Sugriautas lizdas“ yra jautrus ir skaudus pasakojimas apie vienos šeimos likimą Pirmojo pasaulinio karo (knygoje vadinamo Didžiuoju karu) sūkuryje. Kūrinys, nors ir neilgas, giliai paliečia universalias temas – namų praradimo, šeimos ryšio, nepalaužiamos vilties ir žmogiškumo triumfo net ir žiauriausiomis aplinkybėmis.
Pasakojimas prasideda niūriu, bet paveikiu vaizdu: pamiškėje stūksančioje apgriuvusioje trobelėje glaudžiasi motina Agnietė su trimis savo vaikais – Kaziu, Onyte ir Joneliu. Šeima gyvena visiškame skurde, nuolat kentėdama šaltį ir alkį. Ugnis, kūrenama sugriuvusio pečiaus vietoje, pripildo trobelę dūmų , o vakarais pro skylėtą langą spingsinti šviesa primena „vilko akį“ – tarsi simbolį juos supančios grėsmės ir vienatvės. Kūrinio centre – šeimos prisiminimai apie laimingą gyvenimą prieš karą. Kontrastas tarp šviesios praeities ir niūrios dabarties yra aštriai juntamas. Skaitytojas supažindinamas su jų buvusiais gražiais nameliais ant kalvos, apsuptais medžių , derlingais laukais, kuriuos su meile dirbo tėvas, ir nerūpestinga vaikyste. Ši idilė buvo negailestingai sunaikinta, kai „skaistus dangus apsiniaukė juodais, sunkiais it švinas, debesimis“ – prasidėjo karas. Šeima buvo priversta bėgti, palikusi namus ir tėvą Juozą. Grįžę jie randa tik griuvėsių krūvą ir pelenus, kuriuos nešioja vėjas. Skaudžiausia netektis, slegianti šeimą – nežinia dėl tėvo likimo ir jauniausio sūnaus Staselio mirtis nuo bado ir ligų. Agnietė, nors ir pati palūžusi, stengiasi palaikyti viltį savo vaikams, sakydama, kad tėtis galbūt dar sugrįš , tačiau pati slapta gedi vyro, apie kurio žūtį ją pasiekė gandai. Pasakojimo kulminacija pasiekiama dvejopai. Pirmiausia, šeimą aplanko gerasis miško sargas Antanas, atnešdamas ne tik išsvajotos duonos ir druskos, bet ir zuikį rytojaus Naujųjų Metų šventei. Šis gerumo aktas įžiebia trumpą džiaugsmo akimirką. Tačiau netrukus motina, vaikų prašoma, ima pasakoti istoriją apie šeimą, kurią išskyrė karas – istoriją, kuri yra stulbinamai panaši į jų pačių. Ji baigiasi tragiška žinia apie duobėje nuo sviedinio žuvusį tėvą. Šis pasakojimas sukrečia vaikus, ypač jautrųjį Jonelį, atimdamas paskutinę viltį. Ir būtent tada, kai neviltis pasiekia aukščiausią tašką, įvyksta stebuklas. Į duris pasibeldžia nepažįstamas keleivis – aukštas vyras „su žila nuo šalnos barzda“. Tai – jų tėvas ir vyras Juozas, gyvas, nors ir sužeistas bei išvargęs. Jis papasakoja savo neįtikėtiną išgyvenimo istoriją: kaip buvo sužeistas sprogimo metu, palaikytas mirusiu , išvežtas į Vokietiją , kalintas koncentracijos stovykloje ir galiausiai, padedant Lietuvių Komitetui Šveicarijoje, paleistas namo. Apysaka baigiama viltinga gaida. Nors senasis „lizdas sugriautas“ , o ateitis atrodo „tamsi“ ir pilna naujų iššūkių, šeima vėl yra kartu. Būtent jų tarpusavio meilė ir bendrystė tampa pamatu, ant kurio jie pasirengę iš naujo statyti savo gyvenimą ir laimę. „Sugriautas lizdas“ – tai himnas šeimos meilės galiai, kuri padeda išgyventi baisiausius praradimus ir teikia jėgų žengti pirmyn net tada, kai viskas aplinkui yra sunaikinta. |
![]() |
Marija spinduliuosePasakojimai
Surinko ir parašė
B. Andruška, S. J.KAUNAS 1940
|
1940 metais Kaune išleista jėzuito kunigo Broniaus Andruškos surinkta ir parašyta knyga „Marija spinduliuose“ yra jautrus ir pamokantis pasakojimų rinkinys, skirtas Švenčiausiosios Mergelės Marijos asmeniui. Tai nėra istorinė ar teologinė studija, bet, kaip nurodoma pratarmėje, rinkinys žavingų legendų, kurių pagrindinis tikslas – ne istoriškai tiksliai atkurti įvykius, o atskleisti Marijos charakterio bruožus ir jos dvasinio pavyzdžio įtaką. Autorius nurodo, kad didžioji dalis medžiagos paimta iš angliškos S. J. Lordo knygelės „Kai Marija vaikščiojo žemėje“.
Pasakojimų turinys ir temos Knygą sudaro trumpi, novelės tipo pasakojimai, kuriuose Marija, dažniausiai dar būdama jauna mergaitė ar motina, savo tyliu buvimu, žvilgsniu ar trumpu veiksmu pakeičia aplinkinių gyvenimus. Kiekviena istorija veikia kaip moralinė alegorija, iliustruojanti tam tikrą dorybę ar dvasinę tiesą. „Mainininkas“: Pasakojama apie pinigų keitėją Jeruzalės šventykloje, kuris apgavo Marijos tėvus, perkančius balandžius aukai. Tačiau mažosios Marijos tyras ir priekaištaujantis žvilgsnis taip paveikia jo sąžinę, kad jis, puolęs ant kelių, grąžina pinigus ir dar prideda savų. Ši istorija pabrėžia Marijos nekaltumo galią nugalėti godumą ir neteisybę. „Palaužtas jaunuolis“: Maištingas paauglys Tadas negerbia savo vargstančios motinos. Šventykloje pamatęs angeliško tyrumo mergaitę (Mariją), paskendusią maldoje, jis patiria gilų vidinį lūžį. Jos pavyzdys įkvepia jį atgailai, ir jis grįžta pas motiną tapęs kitu žmogumi. Čia Marija vaizduojama kaip įkvėpimo šaltinis, galintis atkurti meilę ir pagarbą šeimoje. „Arti prie dangaus“: Jaunuolis Benjaminas, paveiktas ciniškų sadukiejaus argumentų, praranda tikėjimą. Atėjęs į dailidės Juozapo namus, jis netyčia išgirsta Marijos ištartus žodžius angelui: „Štai aš Viešpaties tarnaitė...“ ir pamato jos veide bei aplink ją sklindančią antgamtinę šviesą. Šis regėjimas akimirksniu grąžina jam tikėjimą Dievu ir sielos nemirtingumu. „Motina ir Madona“: Egipte jauna motina, pavargusi nuo savo nuolat verkiančio kūdikio, jaučia apmaudą ir nusivylimą. Pro šalį einanti Marija, pati nešina mažuoju Jėzumi, paima jos verkiantį vaiką ir švelniai jį nuramina. Šis pavyzdys atveria egiptietės širdį tikrajai motiniškai meilei. Stilius ir tikslas Knygos stilius yra paprastas, vaizdingas ir prieinamas kiekvienam skaitytojui. Pasakojimai parašyti jautria, pakilia kalba, kuri siekia ne tiek informuoti, kiek sužadinti skaitytojo jausmus – pagarbą, meilę ir norą sekti Marijos pavyzdžiu. Tai yra tipiška devocionalinės literatūros išraiška, kurios tikslas – ugdyti dvasines vertybes ir gilinti tikėjimą. Knygelė akivaizdžiai skirta dvasiniam penui, o ne istoriniams ar teologiniams ginčams. Išvados „Marija spinduliuose“ yra žavus ir šiltas tarpukario Lietuvos religinės literatūros pavyzdys. Nors istorijos yra legendinio pobūdžio, jos puikiai atlieka savo funkciją – per paprastus, kasdieniškus epizodus atskleidžia Marijos, kaip Motinos, Globėjos ir Įkvėpėjos, paveikslą. Tai knyga, kuri kalba ne protui, o širdžiai, ir šiandien gali būti skaitoma kaip gražus dvasinės kultūros palikimas, liudijantis apie to meto žmonių pamaldumą ir vertybes. Ji primena, kad tikėjimo tiesos gali būti perteikiamos ne tik dogmomis, bet ir per grožį, jausmą bei įkvepiantį pasakojimą. |
KUN. JUOZAS PRUNSKISAUGŠTYN ŠIRDIS |
Knygos apžvalga: Kun. Dr. Juozo Prunskio „Aukštyn širdis!“
Kunigo daktaro Juozo Prunskio knyga „Aukštyn širdis!“, išleista 1957 metais leidyklos „Immaculata Press“, yra įkvepiantis dvasinių apmąstymų ir pamokančių pasakojimų rinkinys, skirtas plačiajai skaitytojų auditorijai. Kaip ir pats pavadinimas, visa knygos dvasia kviečia pakelti akis ir mintis nuo kasdienybės rūpesčių į amžinąsias vertybes, ieškoti gyvenimo prasmės ir stiprinti tikėjimą. Struktūra ir turinys Knyga nėra vientisas teologinis veikalas, o greičiau mozaika, sudaryta iš trumpų, lengvai skaitomų skyrelių, sugrupuotų į temines dalis, tokias kaip „Ar mes žinome, kur skubame?“ , „Didieji žmonės ir religija“ , „Šventųjų pėdomis“ bei „Meilė ir draugiškumas“. Autoriaus metodas, kaip jis pats paaiškina įžanginiame žodyje, remiasi įsitikinimu, kad pavyzdžiai iš šventųjų ir kitų herojiškų asmenų gyvenimo daro gilų ir ilgalaikį įspūdį. Kiekvienas skyrelis yra sutelktas ties viena pagrindine mintimi, kurią autorius iliustruoja pasitelkdamas: Istorijas iš šventųjų gyvenimo: pasakojama apie šv. Bernardą, šv. Pranciškų Asyžietį, šv. Tomą Morą ir daugelį kitų, pabrėžiant ne tik jų didžius darbus, bet ir žmogiškąsias savybes. Istorinių asmenybių pavyzdžius: knygoje minimi Aleksandras Didysis , Napoleonas , Abraomas Linkolnas ir Jurgis Vašingtonas, kurių gyvenimo epizodai naudojami moralinėms pamokoms perteikti. Garsių menininkų ir mokslininkų liudijimus: autorius cituoja arba pasakoja apie tokius žmones kaip Mikalojus Konstantinas Čiurlionis , Johanas Volfgangas fon Gėtė , Luji Pasteras ir Nobelio premijos laureatus, pavyzdžiui, Aleksį Karelį (Alexis Carrel), siekdamas parodyti, kad tikėjimas ir intelektas ne prieštarauja vienas kitam. Paprastus gyvenimo nutikimus ir alegorijas: J. Prunskis nevengia paprastų, tačiau paveikių pasakojimų apie kunigus, gydytojus, kareivius ar paprastus žmones, kurių patirtys atspindi gilesnes dvasines tiesas. Pagrindinės temos Visą knygą persmelkia kelios esminės temos: Prasmingas gyvenimas: autorius nuolat skatina skaitytoją susimąstyti apie savo gyvenimo tikslą, perspėja apie pavojų „lėkti ir skubėti“ nežinant krypties. Galutinis tikslas, pasak jo, yra patikti Dievui, nes tuomet „visa kita bus gerai“. Tikėjimo svarba kasdienybėje: tikėjimas vaizduojamas ne kaip abstrakti teorija, o kaip praktinis kelrodis ir stiprybės šaltinis. Pabrėžiama maldos , Šventojo Rašto skaitymo ir Bažnyčios mokymo reikšmė. Artimo meilė ir geri darbai: pabrėžiama pareiga ne tik pačiam eiti išganymo keliu, bet ir „kitus stengtis palenkti į gerą“. Krikščionybė pristatoma kaip aktyvios meilės ir tarnystės religija. Kančios ir mirties įprasminimas: knygoje dažnai paliečiama mirties tema, tačiau ne kaip bauginanti pabaiga, o kaip perėjimas į amžinybę, kurį krikščionybė padeda pasitikti ramiai ir su viltimi. Paskirtis ir stilius „Aukštyn širdis!“ parašyta aiškia, paprasta ir pastoracine kalba, orientuota į eilinį tikintįjį. Autorius vengia sudėtingų teologinių svarstymų, vietoj to pasirinkdamas trumpus, įsimenančius pasakojimus, kurie veikia skaitytojo jausmus ir skatina dvasinius apmąstymus. Knygos leidybą finansiškai parėmė Agnietė Gilienė , norėdama pagerbti savo velionio vyro Antano Gilio atminimą, kas knygai suteikia ir asmeninio pamaldumo atspalvį. Apibendrinimas Tai dvasinės stiprybės ir įkvėpimo knyga, kuri, nors ir parašyta daugiau nei prieš pusę amžiaus, nepraranda savo aktualumo. Ji tarnauja kaip puikus priminimas apie amžinąsias vertybes ir krikščioniško gyvenimo pagrindus. Dėl savo trumpos ir aiškios skyrelių struktūros, ji puikiai tinka kasdieniam skaitymui ir apmąstymams. Tai veikalas, kuris, atitinkamai pagal savo pavadinimą, iš tiesų geba pakelti širdį ir dvasią. |
|
![]() |
Dr. Juozas Prunskis28 moterys1959 Putnam, Connecticut
|
|
![]() |
Vysk. Vincentas BrizgysMarija danguje ir žemėjeSpaudė “Draugo" spaustuvė 1956 m.
|
|
![]() |
Stasys YlaJURGIS MATULAITISasmenybės apybraiža
|
|
![]() |
Marijos GarbėPASAULYJE LIETUVOJE ROŽANČIUJE
Stasys Yla |
|
STASYS YLAŠILUVA ŽEMAIČIŲISTORIJOJE
PIRMOJI DALIS
REFORMACIJA IR RESTAURACIJA
|
||
![]() |
KUN. J. PRUNSKISAUŠROS VARTAI VILNIUJEChicago, Ill. 1949
|
|
![]() |
KUN. JUOZAS PRUNSKISMEILĖ IR LAIMĖ |
|
VAINIKUOTOJI Š I L U V ĖKUN. STASYS YLA
|
||
![]() |
Valančiaus tipo vadasArkiv. Jurgio Matulaičio vieta atgimstančioj tautoj
Stasys Yla |
|
STASYS YLAŽMOGAUS RAMYBĖDievo Tarno
Ark. Jurgio Matulaičio
išgyvenime ir mąstyme
|
||
![]() |
DR. JUOZAS PRUNSKISMokslas ir religija |
|
![]() |
Dr. J. PrunskisPrie Vilties Kryžiaus |
|
![]() |
Dr. Juozas PrunskisSILPNAME KŪNE...IMMACULATA 1961
|
|
![]() |
Vyskupas Vincentas BrizgysŽMOGUS REALIAME GYVENIMECHICAGO 1984
|
|
![]() |
K.J.PrunskisKaip Mirė NemirtingiejiChicago 1941
|
|
![]() |
M. KRUPAVIČIUSKRIKŠČIONIŠKOJI DEMOKRATIJA |
|
SKAUTŲ MALDOS
|
||
![]() |
Dr. Juozas PrunskisVYRAI KLYSTKELIUOSE |
|
![]() |
DR. ANTANAS KUČASARKIVYSKUPASJURGIS MATULAITISMATULEVIČIUSGYVOSIOS KRIKŠČIONYBĖS APAŠTALAS
Įvadą parašė kard. Antonio Samoré
|
|
![]() |
Robertas Gedvydas SkrinskasPILIGRIMO VADOVASPo stebuklingas Marijos vietas
|
|
![]() |
KATALIKŲ BAŽNYČIA LIETUVOJEAntanas AleknaKAUNAS 1936 |
|
![]() |
PAŽVELKIME Į MARIJĄPrel. Dr. F. BARTKUSITALIA 1954 |
|
![]() |
ŠV. PRANCIŠKAUS
|
|
![]() |
TREČIASIS ŠV.
|
|
![]() |
ŠV. KAZIMIERASTėv. Viktoras Gidžiūnas, O.F.M. |
|
![]() |
Karalaitis Šventasis Kazimieras |
|
![]() |
ADELĖ DIRSYTĖ: |
|
![]() |
Kunigas Juozas ZdebskisGYVENIMAS MĄSTYMUOSE
|
|
![]() |
Kunigas Juozas ZdebskisGYVENIMAS MĄSTYMUOSE
|
|
![]() |
Kunigas Juozas ZdebskisMenas gyventiPamokslų metmenys
I knyga
|
|
![]() |
Kunigas Juozas ZdebskisMenas gyventi
Pamokslų metmenysII knyga |
|
![]() |
Kunigas Juozas ZdebskisPažinsite iš vaisiųKunigo Juozo Zdebskio korespondencija -
adresačių atsiminimai |
|
![]() |
MYLĖTI ARTIMĄLiudijimai apie kunigą Juozą Zdebskį |
|
![]() |
PSALMYNASPENKIOS KNYGOS
Vertimas iš Neovulgatos
Lietuvos TSR Vyskupijų Oridinarų Kolegijos leidinys
Vilnius — Kaunas 1973
|
|
![]() |
Gegužinės pamaldosSudarė kun. Algirdas Paliokas SJ |
Tėvynė
![]() |
J.NISTELISEILĖS TYLUMAI
|
![]() |
Apginti aukštesnį Įstatymą
|
![]() |
Juozas GirniusPranas Dovydaitis |
![]() |
DIDYSIS JO Nuotykis - Prof. J.Eretas tarnyboje LietuvaiParašė:St. Šalkauskis, A. Skrupskelienė, A. Šešplaukis, J. Brazaitis, O. Labanauskaitė, A, Liuima, St. Yla |
![]() |
Paulius RabikauskasVILNIAUS AKADEMIJA IRLIETUVOS JĖZUITAI |
![]() |
VYSKUPO M. VALANČIAUS BLAIVYSTĖS SĄJŪDIS
JONAS KAČERAUSKASBLAIVYBĖ LIETUVOJE |
![]() |
Vyskupas Dr. V. BrizgysMoterystė1947
|
![]() |
NEGESINKIME AUKURŲVYSKUPAS VINCENTAS BRIZGYSBrooklyn 1959
|
![]() |
STASYS YLAŽMONĖS IR ŽVĖRYS DIEVŲ MIŠKEKACETO PERGYVENIMAI
|
![]() |
ATEITININKŲ VADOVASPARENGĖ
STASYS YLA |
![]() |
Stasys YlaM.K. ČIURLIONISKŪRĖJAS IR ŽMOGUS |
![]() |
STASYS YLAVARDAI IR VEIDAIMŪSŲ KULTŪROS ISTORIJOJE
|
![]() |
Juozas PrunskisGELBĖJIMAS TREMTINIŲIŠ MASKVOS LETENŲ |
![]() |
Mykolas KrupavičiusATSIMINIMAI |
![]() |
MANO PASAULĖŽIŪRARedagavo
DR. JUOZAS PRUNSKIS |
![]() |
MYKOLAS KRUPAVIČIUS.JONAS BASANAVIČIUS-DIDIS TĖVYNĖS MEILĖS MOKYTOJAS |
![]() |
MYKOLAS KRUPAVIČIUSVISUOMENINIAI
|
![]() |
LIETUVIŲŠEIMOS TRADICIJOSStasys Yla |
![]() |
RINKTINĖS MINTYSSpaudai parengė
JUOZAS PRUNSKIS |
![]() |
MOTINA
|
![]() |
BERNARDAS BRAZDŽIONIS
|
![]() |
VYTAUTAS DIDYSIS |
![]() |
Stasys ButkusVyrai Gedimino kalne
|
![]() |
M.KrupavičiusLiaudies tarnyboj |
![]() |
Robertas GrigasDangus ir Dykuma |
![]() |
Antanas Paulavičius
|
![]() |
Jovita Niūniavaitė-Lesienė Antanas Lesys
FANATIKAS Skiriama
Politiniam kaliniui, kovotojui dėl tikėjimo ir Lietuvos laisvės, Garbės kanauninkui VYTAUTUI JUOZUI VAIČIŪNUI
|
![]() |
Algirdas Paliokas SJ
MEILEI PASIBELDUS ... |
![]() |
Kun. Algirdas Paliokas SJ
INVOKACIJOS
|
![]() |
Kun. Algirdas PALIOKAS SJ
ŽODŽIAI
|
![]() |
Kun. Algirdas PALIOKAS SJ
ARTUMO PATIRTIS
|
![]() |
TATJANA MACEINIENĖ
„Ne tikrovės drumzlėse, o idealo šviesoj“ |
Lietuvos Katalikų
Mokslų Akademija
Mokslų Akademija